van hier tot ....

Vaarwel Jeuzalem

15. Vaarwel Jeruzalem.

De sabbat dag gebruiken we om naar het Israel museum te gaan. We lopen met mijn vertrouwde gps een zo kort mogelijke route. Door woonwijken waar op sabbat in gemeenschappelijke ruimten volop het geloof beleden wordt. Langs de Knesset, het museumterrein op. Een juweeltje.

Een grote maquette van Jeruzalem in de tijd van de tweede tempel (die in 70 nChr werd verwoest). We zien waar het heiligste van het heilige gestaan heeft. Waar nu de rotskoepel is dus. Waar de basilika stond, staat nu de Al Aqsa moskee. Het geheel geeft toch een beeld waar nu alle strijd om gaat.

Via de beeldentuin, waar op dit moment Ai Wei Wei twee ijzeren bomen heeft neergezet, komen we bij het pronkstuk van het museum, de zogenaamde Dode Zee rollen. De documenten, zo'n slordige 3000 jaar oud, blijken teksten te bevatten die goed overeenkomen met de codex van Aleppo. Dit laatste werk uit de 10e eeuw is een hebreeuws handschrift dat o.m. de basis is van het Christelijk oude testament. Een kleine kanttekening moet ik er bij maken. Ik geloof niet dat een opgetekend verhaal, hoe oud ook en hoe vaak ook herhaald daarmee non-fictie is. Mooi en bijzonder blijft het.

We lopen het museum nu binnen en vinden prachtige tentoonstellingen over het Joodse leven, Jeruzalem vandaag, Ai Wei Wei en moderne kunst. Een film over het eerste Joodse getto, voor mij verbazend genoeg in Venetie, is erg indrukwekkend. Het nieuwe getto is van 1516. Het oude getto is, hoe raar, van latere datum. Een Italiaanse professor legt uit dat het woord 'getto' is afgeleid van weggooien en afval (garbage).

De moderne kunst is, met veelal een werk dat geschonken is door vooral rijke joodse amerikanen, vertegwoordigd met onder meer Giaccometti, Modigliani, Mondriaan, van Gogh, Gauguin, Rothco, Pollock en Feininger.

Kortom een rijk afscheid van Jeruzalem dat we vieren met een klein hapje en een heerlijk toetje in het imposante drie bogen YMCA-hotel.

Sabbat is afgelopen en de straten stromen weer vol. We maken ons op voor een avontuur, met de ezel van de 21e eeuw, de bus, de Negev woestijn in.